Wednesday, April 22, 2009

Penyelesaian Pertambahan Anak Luar Nikah

Di dalam Majalah al-Islam edisi Mei 2009 yang baru saya baca, terdapat satu ruangan E-mel yang memberi peluang kepada Dr Asri Zainul Abidin (Bekas Mufti Perlis) untuk menjawab pelbagai persoalan yang berkaitan dengan ummah. Menariknya pada ruangan kali ini, Dr Asri menjawab isu mengenai penyelesaian lambakan anak luar nikah. Ya memang berlambak-lambak bilangan anak luar nikah ini, kalau tidak percaya lihat sahaja statistik yang didedahkan oleh akhbar Kosmo (klik di sini) atau di sini dan sini.

Jika kita meneliti dari data yang diberikan sejak tahun 2000 sehingga Julai 2008 ini bermakna statistik ini melibatkan tempoh masa selama 103 bulan atau 3090 hari (103 X 30).

Justeru, secara purata terdapat 2,500 kes anak luar nikah setiap bulan yang didaftarkan (iaitu 257,411 ÷ 103) secara rasmi di Jabatan Pendaftaran Negara, dan 83 kes setiap hari. Ini juga bermakna dalam setiap 17 minit dan 17 saat JPN akan menerima satu pendaftaran kelahiran anak luar nikah.

STATISTIK PENDAFTARAN KELAHIRAN ANAK LUAR NIKAH (1999-2003)
*Sebanyak 30,978 dari 70,430 adalah anak orang Islam

Pecahan mengikut negeri

SELANGOR = 12,836 orang
PERAK = 9,788 orang
KUALA LUMPUR = 9,439 orang
JOHOR = 8,920 orang
SABAH = 8,435 orang
NEGERI SEMBILAN = 4,108 orang
PAHANG = 3,677 orang
KEDAH = 3,496 orang
PULAU PINANG = 3,412 orang
MELAKA = 2,707 orang
KELANTAN = 1,730 orang
PERLIS = 691 orang
SARAWAK = 617 orang
TERENGGANU = 574 orang
JUMLAH = 70,430 orang

Sumber: Kosmo


Justeru Dr Asri mencadangkan penyelesaiannya iaitu anak-anak luar nikah boleh dibinkan dengan bapanya (biological father) walaupun anak ini dilahirkan kurang daripada 6 bulan pernikahan ibubapanya. Menurut beliau lagi, perkara ini telah dilaksanakan di negeri Perlis kerana semasa beliau menjadi Mufti Perlis sebelum ini, Jawatankuasa Fatwa Negeri yang dipimpin oleh beliau sendiri telah mengeluarkan fatwa yang membenarkan anak luar nikah dibin atau dibintikan dengan bapa biologinya.

Nampaknya penyelesaian yang dicadangkan ini sangat mudah. Ya lah apabila semua anak walaupun yang diperolehi luar nikah atau melalui penzinaan boleh dibinkan dan dinasabkan kepada bapanya yang penzina maka dengan sendirinya statistik kelahiran anak luar nikah akan menurun malah mungkin menjadi sifar. Berkemungkinan besar suatu hari nanti istilah anak luar nikah atau anak zina ini pun sudah tidak wujud lagi.

Begitu juga apabila semua negeri-negeri lain di Malaysia memperketatkan peraturan poligami hingga menyebabkan banyak pasangan yang pergi bernikah di Thailand. Maka negeri Perlis melonggarkan syarat poligami dengan tujuan mengelak pernikahan di Thailand. Statistik pernikahan poligami di Thailand memang akan menurun tapi masalah ketidakadilan dan ketidakmampuan dalam berpoligami terus meluas. Sama juga dalam kes khalwat, oleh kerana begitu banyak kes khalwat di Malaysia maka mantan Mufti ini mencadangkan kepada pihak Penguatkuasa Agama agar berhenti dari menyerbu bilik-bilik hotel kerana Islam melarang tajassus. Maka akan berkuranganlah umat Islam yang ditangkap khalwat walaupun mereka sebenarnya memang sedang melakukan maksiat di dalam bilik hotel tersebut.

Penyelesaian hanya bersikap kosmetik seperti ini tidak akan membantu menyelesaikan masalah sebenar. Persoalan begitu ramai anak zina menunjukkan bahawa masyarakat kita sudah semakin nipis keimanannnya dan mungkin akan timbul masyarakat yang kucar-kacir kerana tidak tahu keturunan sebenar. Sepatutnya penyelesaian yang dicadangkan adalah bagaimana kita hendak memberi kesedaran kepada masyarakat khususnya anak-anak muda agar tidak terjebak ke dalam maksiat dan pergaulan bebas sehingga melahirkan zuriat yang tiada bapa. Mereka perlu diberitahu bahawa anak itu tidak bersalah sebaliknya ibubapa yang bertanggungjawab. Ringkasnya, penyelesaian yang dicadangkan oleh negeri Perlis ini tidak dapat menyelesaikan masalah sebenar tetapi hanya menyelesaikan masalah statistik sahaja.

Apa yang lebih mendukacitakan juga adalah fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Negeri Perlis itu juga sebenarnya boleh dipertikaikan kerana tidak diambil dari nas dan sandaran yang kukuh. Fatwa tersebut seolah-olah mengiyakan dan membenarkan stigma masyarakat sebelum ini bahawa anak luar nikah ini kotor dan jijik serta tidak boleh mendapat tempat dalam masyarakat. Perkara ini Insya Allah akan diulas dalam posting yang akan datang.

Friday, April 17, 2009

Idola....

Mentari Merah Di Ufuk Timur

Ada Yang Tertinggal Setelah Terbenam Mentari
Ada Yang Tertinggal Setelah Kering Air Di Kali
Alam Telah Meyakinkan Kau Mesti Pergi Kau Mesti
Alam Telah Meyakinkan Kau Mesti Kembali
Bagai Yang Telah Dijanjikan...Ilahi
Ada Yang Tertinggal Setelah Musnah Semua Mimpi

Kekal Selamanya Cintaku Dengan Cahayamu
Kekal Selamanya Segar Dalam Ingatan ku
Lemas Dalam Rindu Tenggelam Dalam Tangisan
Engkau Telah Pergi Tapi Masih Ada
Yang Kau Tinggalkan Dalam
Kalbuku...

Yang Tinggal..... Aku

Lagu: Search


Mungkin sudah hampir beratus kali aku dengar melodi indah lagu ini. Ya..sejak usia belasan tahun lagi terutamanya di zaman remaja semasa masih di asrama SMKA Alawiyah Arau bersama Tok Awang dan kawan kawan yang lain. Masa tu sapa yang tak kenal dengan Amy Search kira macam budak-budak zaman sekarang tak kenal Mawi la. Pada waktu itu..Aku suka lagu ni sebab petikan gitarnya sungguh syahdu dan sangat dramatik. Mungkin sebab dulunya aku terlalu suka mendengar lagu ini ... sampai kini liriknya masih segar dalam ingatan. Apa yang aku taip di atas tu sebenarnya adalah hasil ingatan aku sendiri yang original sejak 20 tahun yang lalu. Tanpa merujuk kepada mana-mana sumber lain. Aku gerenti kalau salah pun mungkin satu dua perkataan sahaja. Tapi tu zaman dulu...lepas dah berkeluarga ni aku dah lupakan dah lagu-lagu rock ni....sakit telinga.

Kemudian bila Amy menyanikan semula lagu ini dengan kumpulan Rabbani. Aku pun mula hairan ..apa kena pulak lagu rock kapak ni ...Rabbani buat rentak nasyid pulak. Ada unsur ketuhanan ka dalam lirik lagu ni... Mungkin pasai waktu maghrib kut.

Tapi...tapi... tapi.... aku sebenarnya tak pernah faham apa yang tersirat di sebalik lirik lagu ini. Kini bila terbaca laporan akhbar bahawa AMY Search menyanyikan lagu ini di hadapan Tok Guru Nik Aziz semasa satu program di Kelantan dan menurut Amy juga lagu ni ditujukan khas untuk Tok Guru (klik sini) ...... maka aku pun cuba ingati kembali bait-bait lagu ini ....dengan penuh khusyuk.... dan akhirnya barulah aku faham begitu besar mesej yang dibawa dalam lagu ini. Tak sangka dalam lagu rock macam ni pun boleh sampaikan dakwah.

Memang lagu ini cukup sesuai ditujukan kepada Tuan Guru sebab beliau sentiasa berpegang teguh dengan prinsipnya walau dunia mengalami pelbagai perubahan....walau dia dilonggokkan dengan pelbagai kesenangan dan kemewahan...pangkat dan darjat namun Tok Guru tetap macam tu...rumahnya, pakaiannya, cara hidupnya terus kekal dalam keadaan yang sungguh sederhana. Di akhir lagu ini penulis lirik ini bertanya pada dirinya sendiri adakah dia mampu menyambung perjuangan Tok Guru setelah Tok Guru meninggalkan kita.
There was an error in this gadget