Saturday, December 19, 2009

Penjagaan Anak: Antara Hak dan Amanah


Persoalan mengenai Hak Jagaan Anak sering disalah anggap dan diberi tafsiran yang tidak tepat sehingga menimbulkan pelbagai masalah. Anak-anak yang sepatutnya menjadi tanggungjawab bersama antara suami dan isteri, kini dianggap hak ekslusif bagi sesiapa yang diberi Hak Jagaan. Ramai beranggapan bahawa apabila Mahkamah memerintahkan Hak Jagaan anak diberi kepada mereka, maka mereka telah memperolehi kemenangan besar ke atas bekas pasangannya. Anak-anak akan tinggal bersama dengan mereka sepanjang masa dan sudah tentu mereka merasakan mereka mempunyai kuasa yang penuh dalam menentukan perjalanan hidup anak mereka.

Bapa atau ibu yang tidak mendapat Hak Jagaan pula menganggap, keputusan sebegitu adalah malapetaka besar kepada mereka. Bagi mereka, setelah rumahtangga yang dibina telah musnah kini anak-anak pula dirampas dari mereka. Hubungan dengan anak-anak menjadi renggang malah kadang-kadang mereka terpaksa menyabung nyawa terlebih dahulu jika berhasrat mahu melihat anak mereka sendiri yang kini dijaga oleh bekas pasangan mereka. Entah berapa banyak Laporan Polis telah dibuat sampai anggota polis yang berkenaan pun sudah familiar dengan kes mereka. Malu memang malu. Kalau dulu tak pernah pun menjejakkan kaki ke Balai Polis, tetapi kini hampir setiap minggu ada sahaja urusan di Balai Polis. Masing-masing tidak mahu mengalah. Hanya menang menjadi matlamat mereka. Justeru, kes-kes yang berkaitan Hak Jagaan anak biasanya adalah kes yang sangat rumit untuk diselesaikan oleh para peguam. Mereka mungkin teralpa bahawa apa yang sedang mereka rebutkan itu adalah AMANAH yang perlu ditunaikan.

Hak Atau Amanah

Hakikat yang perlu disedari adalah, apabila mahkamah memberi Hak Jagaan kepada ibu atau bapa misalnya, ia tidak bermaksud anda berhak menentukan segala-galanya berkaitan anak tersebut. Bagi para ibu, ditegaskan di sini bahawa Hak Jagaan menurut Hukum Syarak bukanlah bermaksud anda telah menggantikan tempat dan kewajipan seorang bapa. Hak Jagaan bukan juga bermaksud untuk menafikan terus hak seorang bapa ke atas anaknya. Hak jagaan juga bukan bererti bapa tidak mempunyai kuasa langsung ke atas anaknya. Ringkasnya, hak Jagaan bukan bermaksud HAK bahkan ia hanyalah AMANAH yang perlu ditunaikan.

Sesiapa yang mendapat Hak Jagaan bererti mereka mempunyai tugas yang perlu dilaksanakan. Amanah bererti seseorang yang diberi Hak Jagaan perlu memastikan kepentingan dan kebajikan anak-anak mereka diutamakan dalam segala hal. Selain itu, pendidikan, keperluan, tempat tinggal, persekitaran yang sesuai untuk anak-anak juga perlu diusahakan agar anak-anak mendapat yang terbaik. Penjaga juga perlu mempastikan hubungan anak-anak tersebut dengan ibu atau bapa yang tidak mendapat hak jagaan sentiasa baik dan mereka dibenarkan untuk mengambil, membawa keluar dan bermalam dengan anak-anak pada waktu-waktu yang sesuai. Mahkamah juga mempunyai kuasa untuk meletakkan apa-apa syarat lain kepada penjaga dalam mempastikan hak pihak yang satu lagi tidak terluput, umpamanya seperti mengeluarkan perintah kepada penjaga agar tidak menukar tempat pemastautinannya dan tidak membawa anak ke luar negara tanpa kebenaran. Jika penjaga gagal menjalankan tanggungjawab ini terhadap anak-anak, maka tidak mustahil hak penjagaan itu akan berpindah kepada pihak yang satu lagi.

Menurut Syeikh Muhammad al-Khatib al-Syirbini dalam kitabnya Mughni al-muhtaj, jil 3, juz 3, di halaman 425 ada menyebut:


“Hadhanah dari segi syara’ bererti tanggungjawab menjaga seseorang yang tidak mampu menguruskan dirinya sendiri, oleh kerana masih belum mampu atau tidak mampu membuat pilihan mana satu yang baik dan mana satu yang buruk, seperti kanak-kanak kecil atau orang dewasa yang gila, dan juga tanggungjawab memberi pendidikan kepada mereka yang berkenaan itu hingga menyebabkan mereka berjaya menjadi manusia yang baik serta tanggungjawab memberi makan minum dan seumpamanya kepada mereka"

Sekiranya semua pihak memahami bahawa apa yang disebut sebagai "HAK" itu sebenarnya adalah "AMANAH" atau "TANGGUNGJAWAB" sudah tentu kes-kes sebegini dapat diselesaikan dengan harmoni dan saling menang-menang. Yang menang tidak dapat semua dan Yang kalah tidak kalah semua.

Friday, December 18, 2009

Mahkamah Syariah Diiktiraf oleh AS


Bukanlah menjadi rahsia lagi bagi masyarakat umum, bahawa sesuatu Perintah atau Notis yang dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah di Malaysia masih lagi tidak mendapat pengiktirafan yang sewajarnya, malah ia dipandang 'lekeh' sahaja oleh sesetengah orang. Ramai yang mengeluh bahawa mereka tidak mendapat kerjasama yang baik dari pihak yang sepatutnya bertanggungjawab untuk melaksanakan sesuatu perintah mahkamah syariah. Malah kadang-kadang perintah yang dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah sesuatu negeri juga turut dipertikaikan oleh mahkamah syariah di tempat yang lain.

Namun begitu, baru-baru ini saya terkejut dan terharu apabila dimaklumkan bahawa perintah Mahkamah Syariah telah diiktiraf oleh pihak Kedutaan Amerika Syarikat. Seorang ibu yang telah mendapat perintah hak jagaan anak dari mahkamah, tiba-tiba diberi tawaran untuk menyambung pengajiannya ke Amerika Syarikat dalam tempoh beberapa tahun. Ibu itu berhasrat untuk membawa anaknya ke luar negara dan tinggal bersamanya di sana sehingga tamat pengajiannya.

Bagi menyokong hasratnya ini, ibu muda itu telah menunjukkan perintah dari Mahkamah Syariah yang memberi Hak Jagaan anak tersebut kepadanya bagi membolehkan visa kepada anaknya dikeluarkan. Dia menyangka hanya dengan perintah tersebut dia akan dibenarkan membawa anaknya ke luar negara. Masakan tidak, Mahkamah telah memberi dia hak jagaan. Apatah lagi AS adalah sebuah negara bukan Islam dan sudah tentu mereka tidak memahami undang-undang dan prosedur yang diamalkan di Mahkamah Syariah. Kerana begitu yakin dengan teorinya itu, ibu ini enggan memaklumkan hasratnya kepada bekas suaminya iaitu bapa anak berkenaan. Beliau mahu membawa anak tersebut senyap-senyap dan tanpa pengetahuan bekas suaminya yang tidak menahu akan hal ini.

Namun hasrat si ibu tersekat, kerana pihak kedutaan AS yang disangkanya jahil tentang mahkamah syariah telah menolak permohonannya, kerana menurut mereka, walaupun perintah tersebut meletakkan beliau sebagai penjaga kepada anaknya, tetapi perintah Mahkamah Syariah itu juga turut memperuntukkan hak kepada bapa untuk melawat dan mengambil anak mereka setiap 2 kali sebulan. Tambah mereka lagi, jika anak tersebut dibawa ke luar negara selama beberapa tahun, sudah tentu hak si bapa untuk melawat anak tersebut akan dinafikan. Atas alasan itu, permohonan ibu untuk mendapatkan visa bagi anaknya telah ditolak kecuali ada satu perintah lain yang membenarkan ibu membawa anaknya.

Daripada kisah ibu muda ini ternyata bahawa pihak Kedutaan AS sangat memahami prosedur dan undang-undang Islam yang diamalkan di Mahkamah Syariah. Malah bagi saya, mereka bukan sahaja sangat-sangat faham tetapi juga mereka mentafsirkan perintah mahkamah dengan begitu tepat sekali. Jangan sesekali kita menyangka bahawa mereka jahil mengenai Islam dan Undang-Undang Islam. Mereka sebenarnya lebih menguasai bidang ini jika dibandingkan dengan pengetahuan ibu muda berkenaan. Mereka tahu bahawa sesuatu perintah hak penjagaan anak bukan bermaksud penjaga mempunyai kuasa mutlak.

Apa yang membanggakan adalah, meskipun AS bukanlah negara Islam malah dikenali pula sebagai negara yang kuat menentang Islam, namun mereka masih mengiktiraf Mahkamah Syariah sebagai salah satu institusi yang mempunyai bidangkuasanya tersendiri. Bandingkan pula bagaimana riuh-rendahnya pelbagai pihak di dalam negara ini, termasuk pemimpin negara yang masih mempertikaikan segala perintah dan undang-undang yang diamalkan di Mahkamah Syariah dalam kes-kes seperti sebatan ke atas peminum arak dan mengajar agama tanpa tauliah sedangkan undang-undang tersebut telah diluluskan melalui prosedur yang sah.

Pendidikan seks di Amerika Syarikat gagal?

Pendidikan seks di Amerika Syarikat gagal?

Oleh SITI FATIMAH ABDUL RAHMAN

BARU-BARU ini dilaporkan bahawa penyakit kelamin makin berleluasa di Amerika Syarikat (AS). Data yang ada menunjukkan bahawa jumlah kes chlamydia dan gonorea bertambah berbanding tahun sebelumnya. Begitu juga, gadis di usia 15 - 19 tahun mendapat jangkitan chlamydia tertinggi berbanding kumpulan usia yang lain.

Nampaknya, pendekatan mereka dalam pencegahan penyakit ini yang menekankan kepada seks yang selamat, gagal menyelamatkan masyarakatnya. Apa sudah jadi dengan pendidikan seks yang diamalkan di negara tersebut? Apakah peningkatan penyakit kelamin ini merupakan bukti kegagalan pendidikan seks di negara itu?

Seperti mana yang kita maklum, di AS, pendidikan seks diajarkan di sekolah-sekolah dan ia telah pun diajarkan untuk sekian lama. Sepatutnya, maklumat yang diperolehi oleh para pelajar daripada program itu dapat menjadikan mereka lebih 'bijak' dalam hal ini dan seterusnya mengurangkan risiko dijangkiti penyakit-penyakit kelamin. Ternyata, sebaliknya yang berlaku. Di mana silapnya?

The Heritage Foundation, dalam satu kajiannya, telah membandingkan dua buah kurikulum yang diajarkan kepada remaja di sekolah-sekolah di AS iaitu pertama, Comprehensive Sex Education Curricula (CSEC) yang merupakan satu program pendidikan seks dan kedua, Authentic Abstinence Education Programme (AAEP) yakni program yang mengajak pelajar untuk menghindari seks sebelum berkahwin.

Didapati bahawa matlamat utama CSEC ialah untuk mengurangkan risiko penyakit kelamin akibat aktiviti seks yang tidak selamat. Dalam kata-kata lain, tumpuannya ialah pada alat pencegah kehamilan dan galakan untuk menggunakannya. Pendekatan "jauhkan diri dari seks", walaupun disebut, ia dianggap kurang penting. Maka, tidak hairanlah mesej "menjauhkan diri dari seks" amat lemah dan ia mengandungi sedikit atau tiada langsung mesej agar melewatkan aktiviti seksual. Justeru, ada yang melihat kurikulum ini sarat dengan nilai-nilai dan mesej-mesej permisif.

Sebaliknya, AAEP menggalakkan pelajar menjauhi seks sebelum perkahwinan. Ia mengenengahkan pendekatan yang lebih menyeluruh kepada seksualiti manusia. Ia mengaitkan seks dengan kasih sayang, keintiman dan komitmen.

"Menghindari seks" disarankan sebagai satu gaya hidup terbaik untuk remaja. Pelajar diajar bahawa memilih untuk menghindari seks ketika remaja adalah satu keputusan penting dan ganjarannya akan dirasai pada masa kini dan akan datang.

Malah, menghindari seks dilihat bukan sahaja sebagai penyelesaian kepada masalah sosial di kalangan remaja tetapi juga sebagai satu jalan yang membawa kepada rasa hormat diri dan orang lain, hubungan yang lebih sihat serta kebahagiaan dalam rumah tangga. Maka, tidak hairanlah ramai yang berpendapat program ini kaya dengan nilai serta mesej yang membina.

Kajian ini juga memasukkan penemuan kajian Zogby International mengenai sikap ibu bapa terhadap pendidikan seks di sekolah.

Didapati bahawa majoriti ibu bapa mahu anak-anak mereka diajar bahawa:

(i) mereka tidak patut terlibat dalam aktiviti seksual sehingga mereka mendirikan rumah tangga (79 peratus);

(ii) yang terbaik ialah hubungan seks yang dikaitkan dengan cinta, keintiman dan komitmen - ciri-ciri yang hanya wujud dalam sebuah ikatan perkahwinan (91 peratus);

(iii) individu yang menghindari seks sehingga berkahwin mempunyai peluang terbaik untuk mendapat kestabilan dan kebahagiaan rumah tangga (68 peratus); dan,

(iv) remaja sepatutnya menghindari seks ketika di alam persekolahan (91 peratus).

Walaupun ramai yang menganggap bahawa masyarakat AS adalah masyarakat yang permisif, namun penemuan ini membuktikan bahawa sikap mereka terhadap pendidikan seks yang diamalkan di negara itu tidak banyak bezanya dengan sikap masyarakat Timur yang lain terhadap terhadap pendidikan seks.

Dari segi perbelanjaan kerajaan AS dalam hal ini, ternyata ia bercanggah dengan apa yang dimahukan oleh ibu bapa. Kajian mendapati bahawa 85 peratus ibu bapa percaya bahawa pengajaran tentang 'menghindari seks' perlu diutamakan berbanding pengajaran mengenai alat mencegah kehamilan (seperti yang terdapat dalam program pendidikan seks).

Malangnya, kerajaan AS membelanjakan AS$4.50 untuk mempromosikan alat mencegah kehamilan bagi setiap AS$1.00 yang dibelanjakan untuk mempromosikan "menghindari seks" di kalangan remaja. Tambah pula, matlamat program pendidikan seks itu, yakni untuk mengurangkan risiko penyakit kelamin, juga gagal dicapai jika kita merujuk data terkini jangkitan tersebut seperti yang dilaporkan baru-baru ini.

Apa yang berlaku di AS ini sepatutnya menjadi pengajaran kepada kita. Apa yang baik mungkin boleh kita amalkan dalam masyarakat kita setelah menilai kesesuaiannya. Sebaliknya, apa yang ternyata tidak mendatangkan kebaikan itu, patut kita jadikan sempadan.

Dalam keadaan di mana usaha untuk memperkenalkan pendidikan seks di sekolah-sekolah di negara ini masih belum terlaksana, ada eloknya jika kurikulum "menghindari seks sebelum berkahwin" di AS ini dikaji secara mendalam dan membandingkannya dengan kurikulum pendidikan seks yang dicadangkan itu.

Dengan cara ini, kita boleh memperbaiki kurikulum tersebut dan menawarkan sesuatu yang lebih baik untuk masyarakat kita.

PENULIS ialah Fellow Kanan Institut Kefahaman Islam Malaysia

Utusan Malaysia Online - Rencana

Saturday, December 05, 2009

Musim Makan Kenduri Kahwin.... Kita Ada Peranan


Musim cuti sekolah sudah tiba. Lazimnya, pada ketika ini ramai ibubapa yang mengambil kesempatan untuk melangsungkan perkahwinan anak-anak mereka. Malah kadang-kadang dalam satu hari, kita terpaksa menghadiri jemputan walimah lebih dari satu sehingga tidak menang tangan. Jika yang melangsungkan pernikahan itu adalah sanak saudara kita yang terdekat atau sahabat handai, biasanya kita akan turut sama mengiringi pengantin ketika majlis akad nikah diadakan untuk turut sama merasai saat-saat manis pasangan terbabit.


Nak Bercerai tetapi Nikah Tidak Sah Pulak..


Dalam kesibukan dan kemeriahan majlis pernikahan ini, saya teringat kepada satu kes yang baru sahaja diputuskan di Mahkamah Syariah di sini, iaitu kes berkenaan dengan pengesahan perceraian secara taalik talak. Fakta kesnya adalah isteri memohon perceraian kerana mendakwa suaminya telah melanggar syarat yang terkandung dalam taklik talak seperti tercatat di belakang Sijil Nikah pihak-pihak. Taklik talak ini biasanya dilafazkan oleh suami sebaik selepas selesai akad nikah.

Suami tersebut dalam pembelaannya menyatakan bahawa tiada sama sekali berlaku lafaz taklik talak kerana menurutnya pernikahan mereka pada tarikh tersebut adalah tidak sah. Apabila pernikahan tidak sah maka lafaz talak yang dibuat selepas itu juga tidak sah. Beliau turut mendakwa pernikahan mereka terpaksa dilakukan semula, 2 hari selepas akad nikah yang pertama dan kebetulan pula, tiada lafaz taklik talak dibuat selepas pernikahan kali kedua. Bagaimanapun pernikahan kali kedua tersebut tidak direkodkan dan tidak didaftarkan. Jadi, pasangan ini masih menggunakan Sijil Nikah yang asal, iaitu akadnikah kali pertama.


Bukti Rakaman Video...




Persoalannya adalah, apakah bukti menunjukkan pernikahan kali pertama mereka tidak sah. Mujur pihak suami masih menyimpan rapi bukti yang berupa rakaman video majlis akad nikah yang diambil sejak 10 tahun yang lalu dan ianya telah dikemukakan dalam perbicaraan. Apabila diteliti bukti yang dikemukakan saya amat terkejut kerana pernikahan kali pertama dianggap sebagai tidak sah kerana lafaz ijab dari Imam yang tidak ditentukan pengantin perempuan. Manakala lafaz qabul dari pengantin lelaki boleh disifatkan sebagai sempurna.

Dalam lafaz ijabnya, Imam menyatakan ..."Si Polan Bin Si Polan, Aku nikah akan dikau yang berwakil walikan saudaranya kepada aku dengan maskahwin.................tunai ". Jelas pada kita bahawa lafaz ini adalah tidak lengkap dan tidak sah. Lafaz ijab adalah lafaz yang berbentuk satu penawaran kepada pengantin lelaki untuk dinikahkan dengan pengantin perempuan. Tetapi dalam lafaz Imam di atas jelas, penawaran yang dibuat tidak sempurna kerana tidak ditentukan mana satu pengantin perempuannya yang ditawarkan kepada pengantin lelaki.

Peguam bijaksana yang mewakil pihak isteri cuba berhujah bahawa pengantin perempuan memang telah ditentukan iaitu melalui peminangan, merisik, perkenalan kedua pihak, perwakilan wali kepada Imam untuk mengakadnikahkan perempuan tersebut, tiada pasangan lain yang diakadnikahkan pada waktu yang sama dan lain-lain petunjuk. Namun hujah tersebut tidak boleh diambilkira kerana semuanya itu berlaku di luar majlis akad sedangkan yang menjadikan sesuatu akad itu sah atau tidak adalah pengantin perempuan hendaklah ditentukan dalam akad nikah tersebut. Malah menurut pandangan ulamak jika bapa menikahkan anaknya sendiri bernama Fatimah dengan lafaz ijab kepada bakal suami ....."Aku Nikah akan dikau dengan Fatimah"...yang tidak disebutkan Fatimah yang mana satu sama ada anaknya atau atau Fatimah yang lain, maka pernikahan ini juga tidak sah.

Dalam keputusannya YA Hakim telah memutuskan bahawa pernikahan pasangan ini adalah tidak sah dan lafaz taklik talak juga terbatal. Justeru kes ini di tolak oleh mahkamah.


Peranan Kita..


Daripada kes di atas, suka saya mengingatkan diri saya sendiri dan sesiapa sahaja yang biasanya akan hadir beramai-ramai di mahlis akadnikah. Ada yang hadir sebagai pengapit, jurumekap, saksi, jurukamera dan lain-lain lagi. Lazimnya apabila sampai kepada peringkat Imam akan mengakadnikahkan pengantin lelaki, para tetamu dan hadirin tidak mendengar dengan teliti lafaz Ijab sama ada dari Imam atau dari wali, sebaliknya kita sibuk menunggu lafaz qabul dari pengantin lelaki sahaja. Ya lah, Imam tu tentu tak buat silap.....hari-hari akadnikah orang kan. Pengantin lelaki pula biasanya akan gabra dan berpeluh-peluh semasa memegang tangan Imam...jadi sudah tentu mereka akan mudah membuat kesilapan. Tetapi kes ini telah memberi pengajaran supaya kita sama-sama turut meneliti lafaz ijab dari Imam kerana Imam juga manusia biasa dan kadang-kadang terdedah kepada kesilapan.

Lihat sahaja dalam kes ini, apabila kesilapan Imam itu hanya disedari selepas ahli keluarga berkumpul dan melihat kembali rakaman video majlis akadnikah mereka. Dan pada ketika itulah kesilapan Imam dapat dilihat dengan jelas yang membawa mereka kepada akad nikah kali kedua. Semasa majlis akad nikah yang dihadiri seramai berpuluh-puluh tetamu, malangnya tiada siapa yang menyedari kesilapan Imam tersebut termasuk 2 orang saksi akad nikah yang nama mereka tercatat dalam Sijil Nikah. Jelas, pencapaian manusia dalam teknologi sains ketika ini telah berjaya membantu mahkamah mebuat keputusan dengan adil. Hanya FIFA sahaja yang masih belum menerima bukti rakaman video dalam menentukan keputusan perlawanan seperti yang berlaku dalam pertemuan Perancis dan Ireland, apabila FIFA mengiktiraf kemenangan Perancis, walaupun bukti rakaman video menunjukkan dengan jelas bahawa Thiery Henry (Perancis) telah menyentuh bola tersebut dengan tangannya terlebih dahulu sebelum mengumpan kepada William Gallas untuk disudahi dengan gol.